Marktpositie
Het is verstandig te kijken welke collega-zorgboerderijen in de omgeving van de te starten zorgboerderij actief zijn. Is het realistisch een zorgboerderij te starten terwijl er 10 km verder al een zorgboerderij actief is met dezelfde doelgroep? Het zou natuurlijk kunnen als de markt ervoor is, of als u iets kunt aanbieden wat u onderscheid van de rest. Wat kunt u wel bieden wat die zorgboerderij niet te bieden hebben?
Marketing
Op welke manier denkt u clienten binnen te halen? Als mensen of zorginstellingen gericht zoeken naar een zorgboerderij in de buurt, waar zullen ze dan zoeken? Adverteren in de lokale krant, de gemeentegids of andere media behoort in veel gevallen tot de standaard om naamsbekendheid op te bouwen. Veel uitgeverijen kunnen een advertentie combineren met een redactioneel stuk, wat een perfecte mogelijkheid is om uw zorgboerderij in de schijnwerpers te zetten.
Verder is het belangrijk te beschikken over een professionele website waarin mensen online kunnen kennismaken met uw zorgboerderij. Zowel zorginstellingen als potientiële cliënten/deelnemers zullen zich oriënteren op internet. Het is dus belangrijk dat ze een goede indruk krijgen van het zorgpakket wat u aanbiedt. Daarnaast kunnen ze de accommodatie bekijken. Een professionele website geeft vertrouwen en verhoogt de kans dat mensen via de website contact met u opnemen.